Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
In Den Haag is er een hoge parkeerdruk in woongebieden en er wordt verwacht dat het bezit en gebruik van auto’s zal toenemen. Daarom is de gemeente Den Haag bezig met het meerjarenprogramma Parkeren in Woongebieden (PIW). Met het programma worden straten heringericht en extra parkeerplaatsen gerealiseerd.
Zodra de parkeerdruk boven de 90% uitkomt, wordt het woongebied geanalyseerd op autobezit, parkeercapaciteit op de openbare straat en eigen terrein. Indien er kansen zijn om extra parkeerplaatsen te realiseren wordt het een project dat valt onder programma PIW. Per project wordt er gekeken of andere projecten willen meeliften, zoals rioolvervanging of Sterfietsroutes.
Door relatief veel energie te steken in verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie is de hinder passend gebleven voor het type project en omgeving.
Intechraal levert voor dit meerjarenprogramma de rollen Projectmanager en Adviseur planning- en risicomanagement. De projectmanager begeleidt de projecten in de DO-fase tot en met de realisatie en de oplevering buiten. De adviseur planning en risicomanagement is ingezet op het gehele programma, van VO-fase tot en met de oplevering buiten.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De Raamweg en de Koningskade vormen samen één van de drukste verkeersaders van Den Haag. Het vervangen van de riolering, in het historische centrum van Den Haag al moeilijk genoeg, was wellicht niet de voornaamste uitdaging. Het bereikbaar houden van Den Haag wel.
Ondanks een geoptimaliseerde planning was het onontkoombaar de Raamweg en de Koningskade meerdere weken af te sluiten. Met een multidisciplinair team is de impact van de werkzaamheden op de infrastructuur in beeld gebracht en is samen met de professionele verkeerstakeholders en de omgeving tot een pakket aan (verkeers-)maatregelen gekomen dat tot de minst mogelijke hinder heeft geleid.
Door relatief veel energie te steken in verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie is de hinder passend gebleven voor het type project en omgeving.
Intechraal heeft in het projectteam de project- en omgevingsmanager geleverd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De Grote Marktstraat in Den Haag is omgevormd tot een winkelboulevard van internationale allure. Naast een compleet nieuwe inrichting van het maaiveld, inclusief straatmeubilair, is de Grote Marktstraat voorzien van nieuwe verlichting.
De nieuwe verlichting bestaat uit 56 armaturen die per twee aan een overspanning hangen. De armaturen zorgen zowel voor functionele verlichting als ook voor sfeerverlichting. Ieder armatuur is voorzien van 16 RGB LED spots en iedere spot is onafhankelijk aan te sturen. Door een lichtarchitect zijn verschillende lichtscenario’s geschreven, passend bij de verschillende sferen gedurende een jaar. Ook voor bijvoorbeeld Valentijnsdag, Koningsdag en de jaarwisseling zijn aparte lichtscenario’s actief.
Intechraal heeft het projectmanagement gevoerd over het ontwerp, de contractvorming, de conditionering, de realisatie en overdracht. Door het bij elkaar brengen van de juiste partijen zijn we er in geslaagd in een relatief korte periode een uniek verlichtingssysteem te realiseren.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
In de Benoordenhoutseweg zijn onlangs de verouderde lichtmasten en armaturen vervangen voor nieuwe lichtmasten met LED verlichting. Dit is gedaan tussen het Willem Witsenplein en de Utrechtsebaan. In de nieuwe armaturen zit zogenoemde slimme technologie, waardoor dimmen en andere “communicatie” met het armatuur mogelijk is. Intechraal heeft voor de gemeente Den Haag een verlichtingsontwerp gemaakt voor zowel de doorgaande hoofdweg als de ventweg, en heeft aansluitend de uitvoering begeleid.De oude masten in de doorgaande weg waren dusdanig verouderd en in een slechte conditie dat het uitstellen van vervanging risico´s met zich mee zou brengen voor de veiligheid van de weggebruikers. De gemeente Den Haag besloot dit project zo snel mogelijk uit te laten voeren.
Intechraal heeft de projectbegeleiding verzorgd, waaronder het verkrijgen van de benodigde vergunningen, het regelen van de juiste verkeersplannen met wegafsluitingen en omleidingsroutes, en het inlichten van de bewoners middels een bewonersbrief.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Op plein 1813, het onafhankelijkheidsplein in Den Haag, staat een monument ter nagedachtenis aan de overwinning op Napoleon. De aanlichting van het monument geschiedde door verouderde armaturen. Dit gaf een zeer matig nachtbeeld. Intechraal heeft het proces begeleid om deze aanlichting, en hiermee het nachtbeeld van monument op Plein 1813, te verbeteren.
Aan de hand van de lichtberekening is gekozen voor verlichtingsarmaturen van een producent in Italië. Om de voortgang van het project te borgen, heeft Intechraal de armaturen zelf aangeschaft en laten overkomen naar Nederland. De aanlichting bestaat uit een aantal grondspots en een aantal schijnwerpers. De schijnwerpers zijn gemonteerd op de trammasten op Plein 1813. Om een maximaal gelijkmatige aanlichting te krijgen, verlichten de schijnwerpers en grondspots verschillende lagen van het monument. Het resultaat is goed verlicht monument, dat in het oog springt voor bezoekers van Plein 1813.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
In Den Haag is aan de Oude Waalsdorperweg het nieuwe International Criminal Court (ICC) gebouwd. Gelijktijdig met deze nieuwbouw is de openbare ruimte rondom het ICC-terrein opnieuw ingericht door de gemeente Den Haag. In samenwerking met een bewonerswerkgroep is door de gemeente Den Haag het ontwerp gemaakt. Intechraal heeft het ontwerptraject, de werkvoorbereiding en de realisatie van het project begeleid.
In het project is de hele openbare ruimte aangepast inclusief de toegangswegen voor ICC en de verkeersregelinstallatie. Ook zijn de verhardingen en de openbare verlichting vernieuwd en is het riool vervangen. Speerpunt bij de voorbereidingen en de uitvoering was de afstemming met de omgeving waar naast de bewoners ook het nabij gelegen ziekenhuis en winkelcentrum van belang waren evenals het ICC met hun werkzaamheden. Inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond en het nieuwe ICC in gebruik genomen.
Eerste afbeelding: Fotografie Hufton + Crow, www.huftonandcrow.nl
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Rijksgebouwendienst
De oude pollerinstallaties op de Hofplaats, grenzend aan de Tweede kamer, waren aan vervanging toe. Intechraal is gevraagd het gehele project vanaf initiatie tot en met de oplevering te begeleiden en te adviseren over de installatie. De wensen en eisen zijn geïnventariseerd van de Rijksgebouwendienst, de Tweede Kamer, de gemeente en de nood- en hulpdiensten. Naar aanleiding hiervan is een projectplan geschreven en is het ontwerp gemaakt. Intechraal zorgde voor de benodigde vergunningen, het offertetraject en het omgevingsmanagement.
Foreign and Commonwealth Office (FCO), Britse Overheid
Rondom de Britse Ambassade op het Lange Voorhout in Den Haag zijn statische en beweegbare palen geplaatst. Intechraal heeft het projectmanagement uitgevoerd voor het FCO (Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken) gedurende de planvorming, het ontwerptraject en de uitvoering. Het Lange Voorhout is een beroemde historische plek en daarom is het van belang dat het project zo min mogelijk impact heeft op de openbare ruimte. Om aan de esthetische wensen van de gemeente tegemoet te komen zijn de palen voorzien van stalen mantels. Deze hebben een vormgeving en afwerking (kleur, textuur) die aansluit bij de op de locatie aanwezige natuurstenen palen. Een belangrijk onderdeel van het project was de afstemming met verschillende belanghebbenden, waaronder partijen binnen de gemeente, evenals het verkrijgen van de omgevingsvergunning en opbreekvergunning. Om het risico op bezwaren te minimaliseren is het project voorbesproken met o.a. een wethouder. Vanwege ondergrondse kabels en leidingen zijn telescopische beweegbare palen toegepast.
Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
De Rivierenbuurt vormt samen met de Stationsbuurt één van de vier krachtwijken in Den Haag. Een groot gedeelte van de Rivierenbuurt wordt heringericht, onderdeel hiervan is het vernieuwen van de openbare verlichting conform de huidige verlichtingseisen van Gemeente Den Haag. In het verlichtingsproject worden drie typen verlichting aangebracht; moderne masten, Berlage masten en hangende verlichting.
Door goede afstemming met de verschillende aannemers kon de uitvoering van de verlichting gelijktijdig uitgevoerd worden met de herinrichting. De straat hoefde niet nogmaals opengebroken te worden, waarmee extra kosten en overlast voor bewoners en belanghebbenden minimaal bleven. Voor het aanbrengen van de hangende verlichting aan de gevels heeft Intechraal de communicatie met de pandeigenaren verzorgd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Het Plein ligt in de binnenstad van Den Haag, aan de ene zijde grenst het plein aan de Tweede Kamer en aan de andere zijde bevindt zich horeca. De terrassen worden druk bezocht en op het plein vinden wekelijks evenementen plaats. Vanwege de vele activiteiten en bezoekers is het van belang dat er goede verlichting staat en daarmee de veiligheid wordt verhoogd. Tijdens het ontwerpproces is een lichtberekening gemaakt om de spreiding en gelijkmatigheid van het licht te beoordelen. Op het Plein is een type armatuur geplaatst die voor de Koninklijke Route is ontwikkeld. Het is een vereenvoudigd ontwerp zonder ‘gouden kroontje’. Een aantal armaturen zijn voorzien van LED’s om de bomen van onderaf aan te lichten. Als het donker is geeft dit extra sfeer aan de terrassen.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Op een oude saneringsput bij het Westeinde stond een kunstwerk van de kunstenaar René van Loon. Begin jaren negentig is bij het installeren van de saneringsput het kunstwerk geplaatst op de betonnen deksel. Aangezien de bodem voldoende was gesaneerd zijn, gelijktijdig met de herinrichting van het Westeinde, de saneringsinstallatie en deksel verwijderd. Intechraal heeft in overleg met de kunstenaar en de beheerder van het kunstwerk, afdeling Cultuur van de gemeente Den Haag, het kunstwerk laten herplaatsen. Gekozen is om het kunstwerk te handhaven op de huidige locatie, omdat het refereert naar de stedelijke omgeving. De compositie van de losse elementen is nauwkeurig ingemeten en na een grondige schilderbeurt is het kunstwerk herplaatst.
Ministerie van Defensie & Gemeente Den Haag
Gedurende de renovatie van het Ministerie van Defensie in Den Haag is de Bagijnestraat de enige beschikbare toegangsroute. Om deze route vrij te houden van ongewenst verkeer of geparkeerde auto’s is een verkeersvoorziening aangelegd door middel van beweegbare palen.
Naast het uitdenken van de technische installatie en het toegangssysteem lag een uitdaging in het juridische aspect van de installatie. De bediening van de installatie wordt uitgevoerd door het Ministerie, terwijl de openbare ruimte eigendom is van de Gemeente. Om de risico’s hiervan te minimaliseren zijn de randvoorwaarden van het gebruik en de bediening van de installatie vastgelegd in een juridische overeenkomst.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Langs de route die de gouden koets op Prinsjesdag aflegt, van Paleis Noordeinde naar het Binnenhof, zijn klassieke lichtmasten geplaatst met speciale armaturen. De armaturen zijn ontwikkeld met een nieuwe lichttechniek die met twee spiegels zorgt voor een rustig en goed verspreid lichtbeeld. De armaturen zijn aan de bovenzijde voorzien van een ‘gouden’ kroon. Op het Lange Voorhout zijn de armaturen uitgevoerd met LED’s voor het aanlichten van de bomen. Speciale hardware en software zorgen voor verschillende golfbewegingen en patronen van de LED-verlichting. Intechraal begeleidde zowel de aanbestedingen als het ontwerptraject en de realisatie.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Met de herinrichting van het Lange Voorhout in Den Haag heeft deze beroemde laan weer de statige uitstraling terug gekregen die ze vroeger had. Met de inzet van één van onze projectleiders heeft Intechraal aan dit bijzondere project bijgedragen.
De parkeerplaatsen zijn komen te vervallen zodat meer ruimte beschikbaar is voor de wandellaan en de groenstroken. Om de boomwortels van de monumentale Linden te beschermen is een speciale boomconstructie geplaatst onder de nieuwe schelpenverharding. De rijbanen zijn versmald en afgebakend met trottoirbanden van Belgisch hardsteen.
Tenslotte is klassiek straatmeubilair geplaatst en nieuwe openbare verlichting. Voor deze openbare verlichting is een speciaal armatuur ontwikkeld voorzien van een gouden kroontje, als onderdeel van het project ‘Koninklijke Route’.
Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Het project bestond uit het aanlichten van de binnen- en buitenzijde van de Grote Kerk in Den Haag en de omliggende openbare ruimte. Intechraal was verantwoordelijk voor het projectmanagement gedurende het ontwerptraject, de fysieke uitvoering en de test- en afstel fase. Sturing vond voornamelijk plaats op budget, kwaliteit van de monumentale openbare ruimte en het lichtbeeld. Kenmerkend voor het project was de wisselwerking tussen het verkrijgen van een goed verlichtingsplan (het plan voor het aanlichten van de Grote Kerk is gemaakt door Ipv Delft) en de esthetische inrichting van de monumentale openbare ruimte. Door maximaal gebruik te maken van bestaande (tram)masten en de besturingskasten ondergronds aan te brengen is de openbare ruimte rondom de Grote Kerk zoveel mogelijk vrij gemaakt van storende obstakels.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De herinrichting van het Westeinde en het kruispunt Westeinde/Lijnbaan heeft plaatsgevonden volgens de nota DKG (De Kern Gezond). Onderdeel van de herinrichting was het plaatsen van hangverlichting in het Westeinde en het verwijderen van een saneringsput van 20 meter diep die zijn werk had gedaan de afgelopen 15 jaar. Bij het project waren veel partijen betrokken, waaronder het Medisch Centrum Haaglanden. Belangrijk was om tijdens de uitvoering de uitrukroute van de ambulances en de bereikbaarheid van het ziekenhuis veilig te stellen. Zoals gebruikelijk waren ook de Wegbeheerder, Groenbeheerder en de beheerder Openbare Verlichting bij de voorbereiding en de uitvoering betrokken.
Gemeentewerken Rotterdam
Gemeente Rotterdam heeft Intechraal gevraagd een inventarisatie te maken van lichtmasten in 11 deelgemeenten. Circa 13.000 lichtmasten moesten worden geïnventariseerd en verwerkt in de GBKN. Door Intechraal is een efficiënte werkwijze uitgedacht, waarbij op locatie met een iPad voorzien van speciale software de informatie over de lichtmasten kon worden toegevoegd aan de GBKN. Ook zijn op locatie de RD-coördinaten toegevoegd, zodat de lichtmasten later eenvoudig kunnen worden gelokaliseerd met een GPS ontvanger.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
In Den Haag worden op verschillende locaties vernieuwde taxistandplaatsen aangelegd. De taxistandplaatsen worden selectief afgesloten, zodat alleen taxi’s die voldoen aan de eisen van het Haags keurmerk toegang krijgen. Om de keurmerktaxi’s toe te laten worden bij zowel de in- als de uitrit van de standplaats selectieve toegangen geplaatst met een beweegbare paal. Middels kentekenherkenning in combinatie met een passysteem worden alleen de geautoriseerde taxi’s toegelaten.
De locaties voor deze taxistandplaatsen zijn de Rijnstraat nabij het Centraal Station, langs de Hofweg voor het Binnenhof en langs de Gevers Deynootweg in Scheveningen.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Het project Netwerk Randstad Rail fase 1 omvat het vervaardigen van voorontwerpen om een aantal tramtrajecten in de regio Den Haag geschikt te maken voor breed materieel. Een kostenraming, inventarisatie van risico’s en maatregelen en een planning zijn uitgewerkt ter ondersteuning van de ontwerpen. De voorontwerpen zijn uitgewerkt in een integraal ontwerp team van het Ingenieursbureau Den Haag en de HTM. De uitdaging was om ontwerpers uit diverse disciplines waaronder spoordeskundigen, verkeerskundigen en landschapsarchitecten gezamenlijk tot een ontwerp te laten komen. Uniek voor het project is de opzet van wekelijkse ontwerpsessies met alle betrokken ontwerpers. De samenwerkingsopzet tussen de ontwerpers in combinatie met een heldere taakverdeling heeft geleid tot complete ontwerpresultaten.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Door Ingenieursbureau Den Haag wordt voor het tweejaarlijkse Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid de projectorganisatie ‘Verkeersveiligheid’ ingericht. Intechraal levert een projectleider voor de projectorganisatie. De werkzaamheden worden zelfstandig opgepakt waardoor de opdrachtgever wordt ontzorgd.
Projecten die worden begeleid zijn ter verbetering van de veiligheid op schoolroutes en in de schoolomgeving, verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding en het inrichten van 30km/uur gebieden.
Gemeente Noordwijk
In een opdracht via Styco is Intechraal voor de Gemeente Noordwijk aan de slag gegaan met uitdenken, voorbereiden en laten uitvoeren van verlichtingsobjecten die Noordwijk in de kerstperiode een sfeervol karakter geven. Als uitdaging kreeg Intechraal mee om voor een vastgesteld budget in samenwerking met de gemeente en de ondernemersvereniging een maximaal resultaat behalen. Uiteraard was er sprake van een harde deadline, de kerstperiode. Ideeën waren er genoeg, geld en tijd was beperkt. Intechraal is er in geslaagd een verlichtingsplan te schrijven en te realiseren met een maximale doelrealisatie per belanghebbende.
Provincie Zuid-Holland
Voor Groenservice Zuid-Holland is een verzameling projecten in verschillende stadia opgepakt en tot een (goed) einde gebracht. De inhoud van de projecten was zeer divers: aanleg kanoroutes, herstel oevers Hoge Bergse Bos, aanleg Fietsknooppunten, workshop visieontwikkeling Haringvliet en Oeverbos herinrichting. De projecten waren om verschillende redenen stil komen te liggen. De rol van Intechraal was het inventariseren van de pijnpunten, hier oplossingen voor bedenken en vervolgens de projecten binnen de nieuw geformuleerde randvoorwaarden uit te voeren.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De herinrichting van de wijk Buurtschap 2005 bestond uit het vervangen van de riolering en het aanbrengen van compleet nieuwe verhardingen, verlichting en straatmeubilair. Het project kenmerkte zich vooral door twee belangrijke uitdagingen. Omdat de wijk naast woningen ook o.a. winkels en horeca bevat, hadden een groot aantal verschillende belanghebbenden inspraak. Hierdoor waren zowel het ontwerp als de uitvoering complex. Doordat de wijk midden in het centrum ligt en enkele doorgaande verkeersroutes bevat was tijdens de uitvoering extra zorg noodzakelijk m.b.t. de bereikbaarheid.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Selectieve toegangen zijn installaties met beweegbare palen waarmee wegen afgesloten en desgewenst toegankelijk gemaakt kunnen worden. In Den Haag wordt deze installatie onder andere toegepast om de binnenstad autoluw te maken. Vanwege de verouderde toestand van 19 selectieve toegangen in het centrum van Den Haag dienden deze vernieuwd te worden. Hieraan voorafgaand heeft Intechraal onderzocht aan welke criteria moest worden voldaan om aan te sluiten op toekomstige systemen. Het bijeen brengen en aan elkaar koppelen van diverse benodigde technieken voor de afsluitingen was een complex probleem. De kennis binnen Intechraal van selectieve toegangen heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Door intensieve afstemming met de aannemers, de hulpdiensten en de gemeente en het onderhouden van contact met bewoners heeft Intechraal de overlast geminimaliseerd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Het Buitenhof in Den Haag is één van de belangrijkste pleinen in Den Haag. In de oude situatie werd het voornamelijk in beslag genomen door parkeerplaatsen. Met de herinrichting is het Buitenhof autoluw gemaakt en ingericht als plein voor winkelend publiek en met terrassen. Het midden van het plein is voorzien van een speciale driekleurige natuursteen verharding en de openbare verlichting is aangebracht middels spots aan de aanwezige bovenleidingmasten om het aantal obstakels te minimaliseren.
Met de ondernemers is een ontwerp gemaakt voor de terrassen en bijbehorende parasols. Door middel van innovatieve flexhekken is een afsluiting voor autoverkeer gemaakt maar heeft de tram nog altijd vrije doorgang. Rond de Israëlische ambassade is een rij antiterreur palen aangebracht en een speciale plek voor de bijbehorende politiepost.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Intechraal heeft voor de Gemeente Den Haag een deel van de herinrichting van het Oude Centrum begeleid. Het gedeelte ingesloten tussen de Prinsegracht en het Westeinde is heringericht conform het programma ‘De Kern Gezond’ evenals het Buitenom.
In alle straten is het riool vervangen en is de bestrating van gevel tot gevel vernieuwd. Van stoeptegels en asfalt is overgegaan naar een fraaie klinkerverharding. Al het straatmeubilair is vernieuwd, evenals de openbare verlichting. Langs de gracht op het Buitenom is gekozen voor klassieke armaturen aan de gevels, in de overige straten is gekozen voor hangende verlichting aan overspanningen tussen de gevels om de obstakels op het trottoir te minimaliseren.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Onderdeel van de civiele herinrichting van de Zuidwal was het vervangen van de openbare verlichting. De gewenste resultaten waren het organiseren van goedgekeurde verlichtingsberekeningen, lichtplannen en kabelplannen. Daarnaast was Intechraal verantwoordelijk voor het aanvragen van bouwvergunningen en de communicatie hierover met de belanghebbenden. In de aanloop naar de uitvoering is de contractvorming voor levering materialen en installatiewerkzaamheden geregeld. In dit project was van belang het aanbrengen van de openbare verlichting werd ingepast in de al eerder vastgestelde planning van de civiele herinrichting.
© 2023 Intechraal