Intechraal
  • Home
  • Diensten
    • Projectmanagement
    • Advies
    • Projectdetachering
    • Selectieve toegang
    • Innovatiemanagement
    • Elektrisch rijden
  • Openbare verlichting
    • Openbare verlichting
    • Verlichtingsplan
    • Lichtberekening
    • Lichtkwaliteit
  • Thema’s
  • Projecten
    • Projectmanagement
    • Advies
    • Innovatiemanagement
    • Openbare verlichting
      • Projecten
      • Overige referenties
    • Selectieve toegang
    • Thema’s
      • Bereikbaarheid
      • Gebiedsinrichting
      • Leefomgeving
  • Nieuws
    • Actueel
    • Archief
    • Nieuwsbrief
  • Over ons
    • Profiel
    • Vacatures
    • Downloads
    • Sponsoring
    • Tijdlijn Intechraal
  • Contact
  • en

Intechraal_Hofplaats_001 (ID 118728)
Intechraal_Hofplaats_02 (ID 117590)
Intechraal_Hofplaats_004 (ID 118729)
Intechraal_Hofplaats_07 (ID 118582)
Intechraal_Hofplaats_05 (ID 117587)
Intechraal_Hofplaats_0 (ID 118725)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Vervanging pollerinstallatie Hofplaats

Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Rijksgebouwendienst

De oude pollerinstallaties op de Hofplaats, grenzend aan de Tweede kamer, waren aan vervanging toe. Intechraal is gevraagd het gehele project vanaf initiatie tot en met de oplevering te begeleiden en te adviseren over de installatie. De wensen en eisen zijn geïnventariseerd van de Rijksgebouwendienst, de Tweede Kamer, de gemeente en de nood- en hulpdiensten. Naar aanleiding hiervan is een projectplan geschreven en is het ontwerp gemaakt. Intechraal zorgde voor de benodigde vergunningen, het offertetraject en het omgevingsmanagement.

IMG_9419 (ID 114602) (ID 115871)
Bebordingsplan_2048 (ID 114605) (ID 115869)
Opties bollard_2048 (ID 114603) (ID 115872)
RAL kleuren_2048 (ID 114604) (ID 115873)
Intechraal_Britse Ambassade_01 (ID 130165)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Britse Ambassade

Foreign and Commonwealth Office (FCO), Britse Overheid

Rondom de Britse Ambassade op het Lange Voorhout in Den Haag zijn statische en beweegbare palen geplaatst. Intechraal heeft het projectmanagement uitgevoerd voor het FCO (Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken) gedurende de planvorming, het ontwerptraject en de uitvoering. Het Lange Voorhout is een beroemde historische plek en daarom is het van belang dat het project zo min mogelijk impact heeft op de openbare ruimte. Om aan de esthetische wensen van de gemeente tegemoet te komen zijn de palen voorzien van stalen mantels. Deze hebben een vormgeving en afwerking (kleur, textuur) die aansluit bij de op de locatie aanwezige natuurstenen palen. Een belangrijk onderdeel van het project was de afstemming met verschillende belanghebbenden, waaronder partijen binnen de gemeente, evenals het verkrijgen van de omgevingsvergunning en opbreekvergunning. Om het risico op bezwaren te minimaliseren is het project voorbesproken met o.a. een wethouder. Vanwege ondergrondse kabels en leidingen zijn telescopische beweegbare palen toegepast.

Intechraal_Laakhaven Haagse Hogeschool poller_01 (ID 116291)
Intechraal_Laakhaven Haagse Hogeschool poller_02 (ID 116289)
Intechraal_Laakhaven Haagse Hogeschool poller_03 (ID 116292)
Intechraal_Laakhaven Haagse Hogeschool poller_04 (ID 116290)
Intechraal_Laakhaven Haagse Hogeschool poller_05 (ID 116423)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Haagse Hogeschool

Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling

Het gebied rond de Haagse Hogeschool is afgesloten voor autoverkeer door middel van beweegbare palen. Deze palen werden bediend door de Haagse Hogeschool. De gemeente heeft Intechraal gevraagd de selectieve toegangen waar mogelijk te vernieuwen en anders te vervangen. Ook dienden de toegangen te worden aangesloten op het gemeentelijk bedieningssysteem. Door eerst kritisch naar de noodzaak van de installaties te kijken is het aantal selectieve toegangen teruggebracht van 5 naar 3 locaties. De onderhoudskosten zijn daarmee bijna gehalveerd. Uiteindelijk is op één locatie de selectieve toegang vervangen en op twee locaties vernieuwd.

Intechraal_Loosduinse Hoofdstraat poller_01 (ID 118642)
Intechraal_Loosduinse Hoofdstraat poller_02 (ID 116285)
Intechraal_Loosduinse Hoofdstraat poller_03 (ID 116286)
Intechraal_Loosduinse Hoofdstraat poller_04 (ID 116287)
Intechraal_Loosduinse Hoofdstraat poller_05 (ID 116288)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Selectieve toegangen winkelcentrum Loosduinen

Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling

Het winkelcentrum Loosduinen in Den Haag is een autoluw gebied. Om dit af te dwingen zijn twee selectieve toegangen met beweegbare palen (pollers) aangelegd. Eén van de installaties bleek niet op de juiste plek te staan, de andere voldeed niet aan de eisen. Intechraal heeft met verschillende afdelingen van de gemeente en winkeliers gezocht naar een oplossing. We hebben één installatie verplaatst en beide verbeterd, zodat aan de huidige eisen van gemeente en aan de huidige technische normen wordt voldaan. Intechraal heeft gezorgd, dat een deel van deze kosten door de leverancier van de installaties is betaald.

Bagijnestraat pollers 2 (ID 114859)
bagijnestraat pollers 4 (ID 114891)
Bagijnestraat pollers 3 (ID 114857)
Bagijnestraat bebording (ID 114889)
Bagijnestraat werkstructuur (ID 114890)
Bagijnestraat 1 (ID 114858)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Verkeersvoorziening Bagijnestraat

Ministerie van Defensie & Gemeente Den Haag

Gedurende de renovatie van het Ministerie van Defensie in Den Haag is de Bagijnestraat de enige beschikbare toegangsroute. Om deze route vrij te houden van ongewenst verkeer of geparkeerde auto’s is een verkeersvoorziening aangelegd door middel van beweegbare palen.
Naast het uitdenken van de technische installatie en het toegangssysteem lag een uitdaging in het juridische aspect van de installatie. De bediening van de installatie wordt uitgevoerd door het Ministerie, terwijl de openbare ruimte eigendom is van de Gemeente. Om de risico’s hiervan te minimaliseren zijn de randvoorwaarden van het gebruik en de bediening van de installatie vastgelegd in een juridische overeenkomst.

Intechraal_beveiliging Franse Ambassade_02 (ID 116280)
Intechraal_beveiliging Franse Ambassade_04 (ID 116282)
Intechraal_beveiliging Franse Ambassade_01 (ID 116279)
Intechraal_beveiliging Franse Ambassade_05 (ID 116283)
Intechraal_beveiliging Franse Ambassade_03 (ID 116281)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Beveiliging Franse Ambassade

Gemeente Den Haag, Dienst stadsbeheer & Rijksgebouwendienst

De gemeente Den Haag is in opdracht van de Rijksgebouwendienst bezig met een herinrichting van de openbare ruimte bij de Franse ambassade. Een onderdeel van deze herinrichting is het plaatsen van een beveiligingscordon voor de ambassade. Dit cordon heeft als doel ongewenste voertuigen op afstand van de ambassade te houden. De gemeente heeft Intechraal gevraagd diverse financiële scenario’s uit te werken voor de realisatie van deze beveiliging. Daarnaast heeft Intechraal geadviseerd over mogelijke toegangssystemen.

Intechraal_Poller Grote Markt_02 (ID 130147)
Intechraal_Poller Grote Markt_07 (ID 115953)
Intechraal_Poller Grote Markt_04 (ID 130146)
Intechraal_Poller Grote Markt_06 (ID 130150)
Intechraal_Poller Grote Markt_01 (ID 130144)
Intechraal_Poller Grote Markt_05 (ID 130157)
Intechraal_Poller Grote Markt_03 (ID 130145)

  • 1
  • 2

left

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail
thumbnail

right

Variantenstudie poller Grote Markt

Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau

Het project poller Grote Markt maakt onderdeel uit van de autoluwe binnenstad van Den Haag. In dit plan is een ontwerp gemaakt om pollers te plaatsen bij de Grote Markt om deze uitrit flexibel te kunnen afsluiten. Vanwege de tramtunnel die onder de Grote Markt doorloopt, is te weinig dekking voor het plaatsen van een fundatie voor een poller. Intechraal is gevraagd een variantenstudie te verrichten naar diverse pollerinstallaties. Om een keuze te maken tussen de verschillende varianten zijn factoren als kosten, impact op de openbare ruimte en kwaliteit van de installatie onderzocht. Daarbij is ook gekeken naar de wensen en voorkeuren van belanghebbende partijen. Uiteindelijk is een voorkeursvariant aanbevolen die de beste uitgangspunten biedt om tot een breed draagvlak voor realisatie van de installatie te komen.

VCP Den Haag 1 (ID 114657)
Plan VCP (ID 115029)
Intechraal_VCP_02 (ID 130161)
VCP Den Haag 3 (ID 114663)
Ontwerp (ID 114659)
Intechraal_VCP_01 (ID 130160)
Poller Gemeente Den Haag (ID 114952)

  • 1
  • 2

left

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail
thumbnail

right

VerkeersCirculatiePlan Centrumgebied

Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau

Het Verkeerscirculatieplan van Den Haag heeft als belangrijkste doel de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Eén van de maatregelen was de binnenstad autoluw te maken door wegen flexibele af te sluiten.
Intechraal heeft veel kennis en ervaring op het gebied van selectieve toegangen. Van het begin tot het eind zijn we bij de realisatie van 21 afsluitingen betrokken geweest. Zo adviseerden we over de aanbesteding, schreven de werkomschrijving voor de installatiewerkzaamheden en waren nauw betrokken bij de realisatie van de installaties. Na de ingebruikname van de afsluitingen heeft Intechraal een 24/7 servicedienst geleverd voor het eerstelijns beheer voor de periode van ruim een jaar.

Buitenhof FWI 1 (ID 114619)
techn tek_2048 (ID 114617)
Buitenhof FWI componenten 4 (ID 114616)
Intechraal_Buitenhof FWI_01 (ID 130162)
Tijdsinstelling_2048 (ID 114618)
Buitenhof FWI  - detail 1 (ID 114615)
Buitenhof FWI  2 (ID 114620)

  • 1
  • 2

left

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail
thumbnail

right

Waarschuwingsinstallatie

Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer

Diverse gebieden in de Haagse binnenstad zijn flexibel afgesloten voor autoverkeer. In de gevallen waar de tram het gebied in kan rijden, is de trambaan afgesloten door middel van palen met beweegbare flappen (flexhek). Zodra een tram de afsluiting nadert, gaan de flappen open. Dit kan voor gevaarlijke situaties zorgen, indien een fietser of voetganger zich binnen het bereik van de openslaande flappen bevindt. Om tijdig te waarschuwen zijn de palen uitgerust met akoestische en optische waarschuwingssignalen, de Flexhek WaarschuwingsInstallatie (FWI).
Intechraal heeft de werking en de technische specificaties van het FWI besturingscomponent ontwikkeld. We hebben de besturingscomponenten vervolgens geproduceerd en geïmplementeerd in de flexhekinstallaties.

Buitenhof flexhekken 2 (ID 114862)
Buitenhof flexhekken 5 (ID 114865)
Detail-Buitenhof-Kerkplein_1 (ID 114867)
Buitenhof flexhekken 4 (ID 114864)
plattegrond Buitenhof (ID 114870)
Buitenhof flexhekken  1 (ID 114866)
Buitenhof flexhekken 3 (ID 114863)
Flexhek (ID 115019)

  • 1
  • 2

left

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail
thumbnailthumbnail

right

Buitenhof flexhekken

Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer

Als onderdeel van de nota De Kern Gezond is het Buitenhof ingericht als een plein. De wens van de gemeente was dit plein autoluw te maken. Het Buitenhof moest wel toegankelijk blijven voor hulpdiensten en trams. Flexibele afsluitingen waren nog niet eerder bij tramsporen toegepast. HTM was hier een tegenstander van, omdat dit hinder voor de trams zou geven. Ook de hulpdiensten waren geen voorstander van de flexibele afsluiting. Intechraal heeft de eisen en wensen van de verschillende belanghebbenden in kaart gebracht en uiteindelijk een oplossing gevonden, waar de partijen zich in konden vinden. Het Buitenhof is inmiddels enkele jaren autoluw en is de flexibele afsluiting (de flexhek) op verschillende locaties bij tramsporen in Den Haag toegepast. De rubberen uithouders van de flexhekken zijn ontworpen door Ipv Delft.

Intechraal_storingsdienst VCP_01 (ID 130163)
telefoon01 (ID 115082)
IMG_2116 (ID 114926)
aanrijding (ID 114916)
Afb022pol (ID 114917)
poller 1 (ID 114953)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Servicedienst selectieve toegangen

Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau

Intechraal heeft een servicedienst geleverd voor een tiental selectieve toegangen in het centrum van Den Haag. De servicedienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week verantwoordelijk geweest voor het technisch beheer van de installaties en de communicatie met professioneel betrokkenen. Intechraal heeft de procedures van de dienst ontwikkeld, vastgelegd in een handboek en geïmplementeerd. De dienst is ruim een jaar door ons fulltime bemand en in de eindfase is de dienst en de kennis overgedragen aan de gemeentelijke beheerder.

Werkzaamheden_2048 (ID 114651)
Ontwerp (ID 114654)
Intechraal_taxistandplaatsen_01 (ID 130166)
Taxi_1024 (ID 114650)
Zuil_2048 (ID 114652)
Planning_2048 (ID 114649)
Doorsnede_2048 (ID 114653)

  • 1
  • 2

left

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnailthumbnail
thumbnail

right

Taxistandplaatsen Den Haag

Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer

In Den Haag worden op verschillende locaties vernieuwde taxistandplaatsen aangelegd. De taxistandplaatsen worden selectief afgesloten, zodat alleen taxi’s die voldoen aan de eisen van het Haags keurmerk toegang krijgen. Om de keurmerktaxi’s toe te laten worden bij zowel de in- als de uitrit van de standplaats selectieve toegangen geplaatst met een beweegbare paal. Middels kentekenherkenning in combinatie met een passysteem worden alleen de geautoriseerde taxi’s toegelaten.
De locaties voor deze taxistandplaatsen zijn de Rijnstraat nabij het Centraal Station, langs de Hofweg voor het Binnenhof en langs de Gevers Deynootweg in Scheveningen.

DSC07901 (ID 112655) (ID 114544)
DSC07886 (ID 112654) (ID 114543)
Afbeelding 007 (ID 112660) (ID 114542)
Afbeelding 001 (ID 112659) (ID 114541)

thumbnailthumbnailthumbnailthumbnail

Vernieuwing 19 flexibele afsluitingen centrum Den Haag

Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer

Selectieve toegangen zijn installaties met beweegbare palen waarmee wegen afgesloten en desgewenst toegankelijk gemaakt kunnen worden. In Den Haag wordt deze installatie onder andere toegepast om de binnenstad autoluw te maken. Vanwege de verouderde toestand van 19 selectieve toegangen in het centrum van Den Haag dienden deze vernieuwd te worden. Hieraan voorafgaand heeft Intechraal onderzocht aan welke criteria moest worden voldaan om aan te sluiten op toekomstige systemen. Het bijeen brengen en aan elkaar koppelen van diverse benodigde technieken voor de afsluitingen was een complex probleem. De kennis binnen Intechraal van selectieve toegangen heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Door intensieve afstemming met de aannemers, de hulpdiensten en de gemeente en het onderhouden van contact met bewoners heeft Intechraal de overlast geminimaliseerd.

© 2023 Intechraal