Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
In Den Haag is er een hoge parkeerdruk in woongebieden en er wordt verwacht dat het bezit en gebruik van auto’s zal toenemen. Daarom is de gemeente Den Haag bezig met het meerjarenprogramma Parkeren in Woongebieden (PIW). Met het programma worden straten heringericht en extra parkeerplaatsen gerealiseerd.
Zodra de parkeerdruk boven de 90% uitkomt, wordt het woongebied geanalyseerd op autobezit, parkeercapaciteit op de openbare straat en eigen terrein. Indien er kansen zijn om extra parkeerplaatsen te realiseren wordt het een project dat valt onder programma PIW. Per project wordt er gekeken of andere projecten willen meeliften, zoals rioolvervanging of Sterfietsroutes.
Door relatief veel energie te steken in verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie is de hinder passend gebleven voor het type project en omgeving.
Intechraal levert voor dit meerjarenprogramma de rollen Projectmanager en Adviseur planning- en risicomanagement. De projectmanager begeleidt de projecten in de DO-fase tot en met de realisatie en de oplevering buiten. De adviseur planning en risicomanagement is ingezet op het gehele programma, van VO-fase tot en met de oplevering buiten.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De Raamweg en de Koningskade vormen samen één van de drukste verkeersaders van Den Haag. Het vervangen van de riolering, in het historische centrum van Den Haag al moeilijk genoeg, was wellicht niet de voornaamste uitdaging. Het bereikbaar houden van Den Haag wel.
Ondanks een geoptimaliseerde planning was het onontkoombaar de Raamweg en de Koningskade meerdere weken af te sluiten. Met een multidisciplinair team is de impact van de werkzaamheden op de infrastructuur in beeld gebracht en is samen met de professionele verkeerstakeholders en de omgeving tot een pakket aan (verkeers-)maatregelen gekomen dat tot de minst mogelijke hinder heeft geleid.
Door relatief veel energie te steken in verkeersmanagement, mobiliteitsmanagement en communicatie is de hinder passend gebleven voor het type project en omgeving.
Intechraal heeft in het projectteam de project- en omgevingsmanager geleverd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
In Den Haag is aan de Oude Waalsdorperweg het nieuwe International Criminal Court (ICC) gebouwd. Gelijktijdig met deze nieuwbouw is de openbare ruimte rondom het ICC-terrein opnieuw ingericht door de gemeente Den Haag. In samenwerking met een bewonerswerkgroep is door de gemeente Den Haag het ontwerp gemaakt. Intechraal heeft het ontwerptraject, de werkvoorbereiding en de realisatie van het project begeleid.
In het project is de hele openbare ruimte aangepast inclusief de toegangswegen voor ICC en de verkeersregelinstallatie. Ook zijn de verhardingen en de openbare verlichting vernieuwd en is het riool vervangen. Speerpunt bij de voorbereidingen en de uitvoering was de afstemming met de omgeving waar naast de bewoners ook het nabij gelegen ziekenhuis en winkelcentrum van belang waren evenals het ICC met hun werkzaamheden. Inmiddels zijn de werkzaamheden afgerond en het nieuwe ICC in gebruik genomen.
Eerste afbeelding: Fotografie Hufton + Crow, www.huftonandcrow.nl
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, Rijksgebouwendienst
De oude pollerinstallaties op de Hofplaats, grenzend aan de Tweede kamer, waren aan vervanging toe. Intechraal is gevraagd het gehele project vanaf initiatie tot en met de oplevering te begeleiden en te adviseren over de installatie. De wensen en eisen zijn geïnventariseerd van de Rijksgebouwendienst, de Tweede Kamer, de gemeente en de nood- en hulpdiensten. Naar aanleiding hiervan is een projectplan geschreven en is het ontwerp gemaakt. Intechraal zorgde voor de benodigde vergunningen, het offertetraject en het omgevingsmanagement.
Foreign and Commonwealth Office (FCO), Britse Overheid
Rondom de Britse Ambassade op het Lange Voorhout in Den Haag zijn statische en beweegbare palen geplaatst. Intechraal heeft het projectmanagement uitgevoerd voor het FCO (Britse Ministerie van Buitenlandse Zaken) gedurende de planvorming, het ontwerptraject en de uitvoering. Het Lange Voorhout is een beroemde historische plek en daarom is het van belang dat het project zo min mogelijk impact heeft op de openbare ruimte. Om aan de esthetische wensen van de gemeente tegemoet te komen zijn de palen voorzien van stalen mantels. Deze hebben een vormgeving en afwerking (kleur, textuur) die aansluit bij de op de locatie aanwezige natuurstenen palen. Een belangrijk onderdeel van het project was de afstemming met verschillende belanghebbenden, waaronder partijen binnen de gemeente, evenals het verkrijgen van de omgevingsvergunning en opbreekvergunning. Om het risico op bezwaren te minimaliseren is het project voorbesproken met o.a. een wethouder. Vanwege ondergrondse kabels en leidingen zijn telescopische beweegbare palen toegepast.
Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Het gebied rond de Haagse Hogeschool is afgesloten voor autoverkeer door middel van beweegbare palen. Deze palen werden bediend door de Haagse Hogeschool. De gemeente heeft Intechraal gevraagd de selectieve toegangen waar mogelijk te vernieuwen en anders te vervangen. Ook dienden de toegangen te worden aangesloten op het gemeentelijk bedieningssysteem. Door eerst kritisch naar de noodzaak van de installaties te kijken is het aantal selectieve toegangen teruggebracht van 5 naar 3 locaties. De onderhoudskosten zijn daarmee bijna gehalveerd. Uiteindelijk is op één locatie de selectieve toegang vervangen en op twee locaties vernieuwd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stedelijke Ontwikkeling
Het winkelcentrum Loosduinen in Den Haag is een autoluw gebied. Om dit af te dwingen zijn twee selectieve toegangen met beweegbare palen (pollers) aangelegd. Eén van de installaties bleek niet op de juiste plek te staan, de andere voldeed niet aan de eisen. Intechraal heeft met verschillende afdelingen van de gemeente en winkeliers gezocht naar een oplossing. We hebben één installatie verplaatst en beide verbeterd, zodat aan de huidige eisen van gemeente en aan de huidige technische normen wordt voldaan. Intechraal heeft gezorgd, dat een deel van deze kosten door de leverancier van de installaties is betaald.
Ministerie van Defensie & Gemeente Den Haag
Gedurende de renovatie van het Ministerie van Defensie in Den Haag is de Bagijnestraat de enige beschikbare toegangsroute. Om deze route vrij te houden van ongewenst verkeer of geparkeerde auto’s is een verkeersvoorziening aangelegd door middel van beweegbare palen.
Naast het uitdenken van de technische installatie en het toegangssysteem lag een uitdaging in het juridische aspect van de installatie. De bediening van de installatie wordt uitgevoerd door het Ministerie, terwijl de openbare ruimte eigendom is van de Gemeente. Om de risico’s hiervan te minimaliseren zijn de randvoorwaarden van het gebruik en de bediening van de installatie vastgelegd in een juridische overeenkomst.
Gemeente Den Haag, Dienst stadsbeheer & Rijksgebouwendienst
De gemeente Den Haag is in opdracht van de Rijksgebouwendienst bezig met een herinrichting van de openbare ruimte bij de Franse ambassade. Een onderdeel van deze herinrichting is het plaatsen van een beveiligingscordon voor de ambassade. Dit cordon heeft als doel ongewenste voertuigen op afstand van de ambassade te houden. De gemeente heeft Intechraal gevraagd diverse financiële scenario’s uit te werken voor de realisatie van deze beveiliging. Daarnaast heeft Intechraal geadviseerd over mogelijke toegangssystemen.
Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau
Het project poller Grote Markt maakt onderdeel uit van de autoluwe binnenstad van Den Haag. In dit plan is een ontwerp gemaakt om pollers te plaatsen bij de Grote Markt om deze uitrit flexibel te kunnen afsluiten. Vanwege de tramtunnel die onder de Grote Markt doorloopt, is te weinig dekking voor het plaatsen van een fundatie voor een poller. Intechraal is gevraagd een variantenstudie te verrichten naar diverse pollerinstallaties. Om een keuze te maken tussen de verschillende varianten zijn factoren als kosten, impact op de openbare ruimte en kwaliteit van de installatie onderzocht. Daarbij is ook gekeken naar de wensen en voorkeuren van belanghebbende partijen. Uiteindelijk is een voorkeursvariant aanbevolen die de beste uitgangspunten biedt om tot een breed draagvlak voor realisatie van de installatie te komen.
Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau
Het Verkeerscirculatieplan van Den Haag heeft als belangrijkste doel de luchtkwaliteit in de binnenstad te verbeteren. Eén van de maatregelen was de binnenstad autoluw te maken door wegen flexibele af te sluiten.
Intechraal heeft veel kennis en ervaring op het gebied van selectieve toegangen. Van het begin tot het eind zijn we bij de realisatie van 21 afsluitingen betrokken geweest. Zo adviseerden we over de aanbesteding, schreven de werkomschrijving voor de installatiewerkzaamheden en waren nauw betrokken bij de realisatie van de installaties. Na de ingebruikname van de afsluitingen heeft Intechraal een 24/7 servicedienst geleverd voor het eerstelijns beheer voor de periode van ruim een jaar.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Als onderdeel van de nota De Kern Gezond is het Buitenhof ingericht als een plein. De wens van de gemeente was dit plein autoluw te maken. Het Buitenhof moest wel toegankelijk blijven voor hulpdiensten en trams. Flexibele afsluitingen waren nog niet eerder bij tramsporen toegepast. HTM was hier een tegenstander van, omdat dit hinder voor de trams zou geven. Ook de hulpdiensten waren geen voorstander van de flexibele afsluiting. Intechraal heeft de eisen en wensen van de verschillende belanghebbenden in kaart gebracht en uiteindelijk een oplossing gevonden, waar de partijen zich in konden vinden. Het Buitenhof is inmiddels enkele jaren autoluw en is de flexibele afsluiting (de flexhek) op verschillende locaties bij tramsporen in Den Haag toegepast. De rubberen uithouders van de flexhekken zijn ontworpen door Ipv Delft.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De herinrichting van het Westeinde en het kruispunt Westeinde/Lijnbaan heeft plaatsgevonden volgens de nota DKG (De Kern Gezond). Onderdeel van de herinrichting was het plaatsen van hangverlichting in het Westeinde en het verwijderen van een saneringsput van 20 meter diep die zijn werk had gedaan de afgelopen 15 jaar. Bij het project waren veel partijen betrokken, waaronder het Medisch Centrum Haaglanden. Belangrijk was om tijdens de uitvoering de uitrukroute van de ambulances en de bereikbaarheid van het ziekenhuis veilig te stellen. Zoals gebruikelijk waren ook de Wegbeheerder, Groenbeheerder en de beheerder Openbare Verlichting bij de voorbereiding en de uitvoering betrokken.
Gemeente Den Haag, Ingenieursbureau
Intechraal heeft een servicedienst geleverd voor een tiental selectieve toegangen in het centrum van Den Haag. De servicedienst is 24 uur per dag, 7 dagen per week verantwoordelijk geweest voor het technisch beheer van de installaties en de communicatie met professioneel betrokkenen. Intechraal heeft de procedures van de dienst ontwikkeld, vastgelegd in een handboek en geïmplementeerd. De dienst is ruim een jaar door ons fulltime bemand en in de eindfase is de dienst en de kennis overgedragen aan de gemeentelijke beheerder.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
In Den Haag worden op verschillende locaties vernieuwde taxistandplaatsen aangelegd. De taxistandplaatsen worden selectief afgesloten, zodat alleen taxi’s die voldoen aan de eisen van het Haags keurmerk toegang krijgen. Om de keurmerktaxi’s toe te laten worden bij zowel de in- als de uitrit van de standplaats selectieve toegangen geplaatst met een beweegbare paal. Middels kentekenherkenning in combinatie met een passysteem worden alleen de geautoriseerde taxi’s toegelaten.
De locaties voor deze taxistandplaatsen zijn de Rijnstraat nabij het Centraal Station, langs de Hofweg voor het Binnenhof en langs de Gevers Deynootweg in Scheveningen.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Het project Netwerk Randstad Rail fase 1 omvat het vervaardigen van voorontwerpen om een aantal tramtrajecten in de regio Den Haag geschikt te maken voor breed materieel. Een kostenraming, inventarisatie van risico’s en maatregelen en een planning zijn uitgewerkt ter ondersteuning van de ontwerpen. De voorontwerpen zijn uitgewerkt in een integraal ontwerp team van het Ingenieursbureau Den Haag en de HTM. De uitdaging was om ontwerpers uit diverse disciplines waaronder spoordeskundigen, verkeerskundigen en landschapsarchitecten gezamenlijk tot een ontwerp te laten komen. Uniek voor het project is de opzet van wekelijkse ontwerpsessies met alle betrokken ontwerpers. De samenwerkingsopzet tussen de ontwerpers in combinatie met een heldere taakverdeling heeft geleid tot complete ontwerpresultaten.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Door Ingenieursbureau Den Haag wordt voor het tweejaarlijkse Uitvoeringsprogramma Verkeersveiligheid de projectorganisatie ‘Verkeersveiligheid’ ingericht. Intechraal levert een projectleider voor de projectorganisatie. De werkzaamheden worden zelfstandig opgepakt waardoor de opdrachtgever wordt ontzorgd.
Projecten die worden begeleid zijn ter verbetering van de veiligheid op schoolroutes en in de schoolomgeving, verkeerseducatie en gedragsbeïnvloeding en het inrichten van 30km/uur gebieden.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
De herinrichting van de wijk Buurtschap 2005 bestond uit het vervangen van de riolering en het aanbrengen van compleet nieuwe verhardingen, verlichting en straatmeubilair. Het project kenmerkte zich vooral door twee belangrijke uitdagingen. Omdat de wijk naast woningen ook o.a. winkels en horeca bevat, hadden een groot aantal verschillende belanghebbenden inspraak. Hierdoor waren zowel het ontwerp als de uitvoering complex. Doordat de wijk midden in het centrum ligt en enkele doorgaande verkeersroutes bevat was tijdens de uitvoering extra zorg noodzakelijk m.b.t. de bereikbaarheid.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Selectieve toegangen zijn installaties met beweegbare palen waarmee wegen afgesloten en desgewenst toegankelijk gemaakt kunnen worden. In Den Haag wordt deze installatie onder andere toegepast om de binnenstad autoluw te maken. Vanwege de verouderde toestand van 19 selectieve toegangen in het centrum van Den Haag dienden deze vernieuwd te worden. Hieraan voorafgaand heeft Intechraal onderzocht aan welke criteria moest worden voldaan om aan te sluiten op toekomstige systemen. Het bijeen brengen en aan elkaar koppelen van diverse benodigde technieken voor de afsluitingen was een complex probleem. De kennis binnen Intechraal van selectieve toegangen heeft hierin een belangrijke rol gespeeld. Door intensieve afstemming met de aannemers, de hulpdiensten en de gemeente en het onderhouden van contact met bewoners heeft Intechraal de overlast geminimaliseerd.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Het Buitenhof in Den Haag is één van de belangrijkste pleinen in Den Haag. In de oude situatie werd het voornamelijk in beslag genomen door parkeerplaatsen. Met de herinrichting is het Buitenhof autoluw gemaakt en ingericht als plein voor winkelend publiek en met terrassen. Het midden van het plein is voorzien van een speciale driekleurige natuursteen verharding en de openbare verlichting is aangebracht middels spots aan de aanwezige bovenleidingmasten om het aantal obstakels te minimaliseren.
Met de ondernemers is een ontwerp gemaakt voor de terrassen en bijbehorende parasols. Door middel van innovatieve flexhekken is een afsluiting voor autoverkeer gemaakt maar heeft de tram nog altijd vrije doorgang. Rond de Israëlische ambassade is een rij antiterreur palen aangebracht en een speciale plek voor de bijbehorende politiepost.
Gemeente Den Haag, Dienst Stadsbeheer
Intechraal heeft voor de Gemeente Den Haag een deel van de herinrichting van het Oude Centrum begeleid. Het gedeelte ingesloten tussen de Prinsegracht en het Westeinde is heringericht conform het programma ‘De Kern Gezond’ evenals het Buitenom.
In alle straten is het riool vervangen en is de bestrating van gevel tot gevel vernieuwd. Van stoeptegels en asfalt is overgegaan naar een fraaie klinkerverharding. Al het straatmeubilair is vernieuwd, evenals de openbare verlichting. Langs de gracht op het Buitenom is gekozen voor klassieke armaturen aan de gevels, in de overige straten is gekozen voor hangende verlichting aan overspanningen tussen de gevels om de obstakels op het trottoir te minimaliseren.
© 2023 Intechraal